Rabu, 31 Januari 2024

MENGAPA TERJEBAK PENGEDAR DADAH?

"Mengapa Wanita Asing Memilih Menjadi Pengedar Dadah Sampai Tertangkap Dan Dipenjara Dalam Tempoh Yang Lama Tanpa Berfikir Terlebih Dahulu" 

Oleh. Koijul Hairol

Sabah. Perempuan asing perlu beringat sebelum melakukan sesuatu yang bertentangan dengan perundangan negara Malaysia memandangkan sebaik ditangkap ianya satu sesalan sepanjang hayat. 

Dalam kes wanita warga Indonesia di Tawau yang ditangkap mengedar dadah dan telah pun dijatuhi hukuman penjara oleh Mahkamah baru baru ini pasti akan wujud satu kesedaran dalam diri mereka, namun apa kan daya segala galanya telah berlaku dimana perlu menjalani hukuman penjara terlebih dahulu sebelum diserah semula kepada Jabatan IMEGERESEN untuk tindakan lanjut sungguh kalut kehidupan nya kelak.

Siapapun warga elok menjauhi najis dadah tak kira warga Malaysia mahupun warga asing harus menyedari sebelum  terjerumus  kedalam kaedahnya, hanya kesedaran lebih awal  mampu menyelamatkan diri setiap individu dari menghukum diri sendiri berbanding insaf selepas jatuh hukum oleh badan kehakiman sesebuah negeri.


JAGA KEPERIBADIAN DIRI DAN HINDARI KESOMBONGAN 

Oleh. Basron Kirwan

Kuala Lumpur. Generasi wanita muda mudi perlu menjauhi kesombongan dan memelihara akhlak diri agar tidak terpengaruh dengan kemewahan serta harta benda yang ditabur golongan pencari mangsa.  

Golongan wanita yang berusia muda mudi juga wajar menjaga akhlak diri ketika berseorangan supaya tidak dianggap sombong oleh orang ramai apa tak lagi semasa bersendirian pasti pelbagai tohmahan  warga sekeliling. 

Wanita muda mudi memerlukan kesedarhanaan supaya sentiasa dihormati oleh masyarakat berbilang bangsa dan agama, berlagak menunjuk kesombongan ditempat awam tidak memberi keuntungan malah merugikan diri sendiri bila dipulau warga sekeliling.







Nota. Dilarang  membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang 

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan