Sabtu, 6 Januari 2024

JANGAN ABAIKAN MASAALAH KAMPUNG ANDA

"Ramai Warga Desa Masa Kini Berpelajaran Tinggi Namun Masaalah Diperkampungan Dan Perumahan Terus Terabai Mahupun Terbiar Tanpa Pemantauan" 

Oleh. Basron Kirwan/Jusupi Anak Kurdi

Kuala Lumpur. Lambakan generasi berkelulusan tinggi masa kini cukup banyak disetiap perkampungan mahupun perumahan didalam bandar, namun majoriti mereka umpama lep
as tangan dengan pembuangan sampah disekeliling terbiar disekeliling mereka tanpa ada usaha membersihkan nya.

Bayangkan lah jika pembuangan sampah terus berleluasa didepan mata sampai bila wujud kebersihan disekeliling kita yang mampu menarik pelancong dari luar negara sepanjang tahun, semua ini wajar diteladani generasi berpendidikan tinggi bagi memberi  pandangan semua lapisan masyarakat disekeliling mereka agar sentiasa mengutamakan kebersihan tanpa diabaikan. 

Isu kebersihan juga ada berkait dengan permaufakatan para penduduk kampung yang seringkali menyepi diri dari warga lain jika mereka diabaikan berterusan, kadangkala penduduk kampung akan memulaukan golongan biro biro kepimpinan jika mereka tidak prihatin dan mesra seluruh orang kampung setiap masa. 

Sungguhpun mereka dipulau penduduk kampung sendiri,  masih lagi bersikap kurang prihatin  dengan semua warganya, malah ada juga  golongan tidak kisah dengan penduduk sekeliling mereka, sikap seumpama terus memberi impak warga sekeliling menjauhi segala usaha memantapkan perpaduan masyarakat mereka.

Cebisan pandangan yang dihimpunkan dari Sabah sepanjang minggu lepas hasil tinjauan Kru Media Tempatan  dalam awal tahun 2024, mungkin banyak lagi masaalah seumpama yang dipendam masyarakat setempat masa kini tanpa terungkap sehingga hari ini jelas warga yang ditemui.





Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan pengurus  penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang

Tiada ulasan:

Catat Ulasan