Ahad, 14 Januari 2024

LENSA SEMINGGU SANA SINI

"Orang Ramai Merasa Hairan Pemungut Derma Tumbuh Bagai Cendawan Disetiap Lorong Kedai Dalam Negeri Ini Hampir Setiap Hari Bertukar Ganti Entah Dari Mana Kumpulan Mereka" 

Oleh. Jusupi Anak Kurdi

Sabah. Kemunculan pemungut derma  disetiap lorong bangunan kedai dalam negeri ini terus menjadi tanda tanya siapakah yang membuat arahan seumpama tanpa surat ditunjukan terhadap orang ramai, malah pemungut derma ini sangat meragukan identiti mereka  apabila hanya memegang tong tempat memasuk wang bagi yang memberi derma dari awal pagi hingga kepetang setiap hari.

Pemungut Derma ini juga bijak memilih tempat bagi mendapat perhatian umum serta golongan tumpuan dikalangan ahli ahli perniagaan menjamu selera, selain dari itu pemungut derma ini menggunakan ciri ciri warak agamawan supaya memudahkan mereka mendapat simpati demi  meraih derma yang banyak.

Sebaliknya tembelang para pemungut derma ini bagaimanapun dapat dihidu warga asli Sabah, bilamana pada waktu setiap sholat Zuhur dan Asar mereka masih berdiri tegak menanti orang memasuk wang derma dalam tong mereka.

Bak kata sebilangan warga asli  Sabah semua helah pemungut derma ini pasti terbongkar berikutan niat mereka mungkin ada yang terselindung sehingga perbuatan mereka sendiri dikesan orang ramai.

KISAH BENAR SABAH 

Perniagaan ONLINE mengejutkan sebilangan pelajarnya apabila harga makanan terlalu tinggi ditambah pula kos penghantaran mengikut jarak jauh antara RM3.00 hingga RM5.00 yang perlu ditambah.

Tidak hairan lah PROMOSI ONLINE persendirian laris berikutan tidak ada tapisan penyiaran dilakukan seperti akbar berlesen semua siaran mengikut garis panduan yang ditetapkan tanpa unsur kemudaratan orang lain. 

Sama sama lah kita berwaspada dengan urusniaga seumpama agar tidak ada yang tertindas dengan kadar harga yang terlalu tinggi didalam jangkamasa panjang. Oleh Gifkir Aming 





Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan pengurus  penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan