Sabtu, 20 Januari 2024

DITEMBAK DITETAK PENGGANAS SULU

"Tidak Siapa Mampu Melupakan  Serangan Pengganas Sulu Terutama Keluarga Pasukan Polis Dan Tentera Yang Berjuang Menentang Mereka" 

Oleh. Koijul Hairol

Kuala Lumpur. Peristiwa ditembak beberapa kali serta ditetak dengan Kapak di Kg. Simunul Semporna Sabah March 2013 tidak muda dilupakan oleh Deputi Superintendan Mohamad Hasnal Jamil yang baru dikurniakan pingat PGB oleh Duli Yang Maha Mulia  Sei Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah baru baru ini.

Kejadian serangan pengganas Sulu sekitar Lahad Datu, Semporna menjadi titik hitam dan peringatan kepada Sabah agar berwaspada sentiasa dengan tragedi tersebut agar tidak akan berulang,  pengalaman pasukan keselamatan kita yang ditembak dan ditetak dengan Kapak ini hampir menemui ajal ini menjadikan satu pengajaran sepanjang masa bagi generasi orang Sabahan yang amat berguna. 

Warga Sabah  dapat bayangkan betapa perit anggota keselamatan kita yang sudah ditembak 3 das didatangi lagi pengganas Sulu dengan menetak dengan KAPAK hanya Allah swt yang maha pelindung, dalam tragedi serangan pengganas Sulu ini seluruh warga Sabah wajar menjadikan nya satu sejarah dan pengajaran bermakna agar ianya tidak ada ulangan sepanjang masa dengan golongan terlibat. 

Sehingga hari ini tidak ada berita dari negara jiran berhubung Ketiadaan Kumpulan Pengganas Sulu Disematkan Negara terlibat berserta dengan serpihan kumpulan pemberontak, selain dari itu penyusunan masuk PATI dari Selatan Mindanau ke Sabah masih berlaku yang kerap kali dipatahkan pihak keselamatan negara  juga harus disedari sentiasa warga Sabah. 

Tragedi yang dialami pasukan Polis ini wajar dijadikan pedoman warga Sabah berhubung  serangan Pengganas Sulu disamping berlanjutan penyusunan PATI yang kebanyakan dari Selatan negara jiran Fhilipina sehingga hari ini.






Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang


 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan