Ahad, 21 Januari 2024

BUDAYA TEMPATAN TERCEMAR

"Ramai Warga Muda Mudi Kawasan Telipok Dilaporkan Mulai Dipengaruhi Budaya Asing, Ini Terjadi Berikutan Muda Mudi Tempatan Berlagak Samseng Dengan Bangsa Sendiri Namun Tunduk Dengan Warga Asing Yang Berada Pada Sekeliling Mereka.

Oleh. Basron Kirwan

Kuala Lumpur. Cengkaman warga asing yang gagal menunduk anak anak Malaysia dekat sini mula mencengkam budaya sebilangan generasi muda mudi mukim Telipok Sabah apabila muda mudi tempatan tidak hormat bangsa sendiri.

Ini didedahkan oleh kumpulan veteran orang asal Sabah sebagai mendedahkan muda mudi tempatan tunduk dan takut mendekati orang asing, sebaliknya mereka umpama berani menindas dan membelakangkan penduduk bangsa mereka sendiri khususnya semasa bertemu sekitar pekan dan bandar berhampiran. 

Menurut warga asli Sabah ada orang asal negeri ini mula diserap budaya asing sehingga memusuhi bangsa sendiri atau meminggirkan mereka, namun dengan warga asing dan PATI sanggup tunduk hormat  setiap berjumpa semata mata secawan kopi dan sebiji kueh dikedai kopi lapor mereka. 

Sehubungan dengan paparan ini rakyat Malaysia termasuklah Sarawak dan Sabah wajar berhati hati dengan cengkaman budaya asing apa tak lagi PATI agar tidak meminggir bangsa sendiri dan tunduk budaya asing dibumi sendiri.





Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang


 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan