Sabtu, 1 Jun 2024

SIAPA MEREKA MEMBANJIRI KOTA KINABALU?

Oleh.  Gifkir Aming 

Sabah. Isu pengemis yang dilaporkan memenuhi lorong lorong pejalan kaki sekitar bandaraya Kota Kinabalu terus menjadi tanda tanya mengapa sukar dikesan keberadaan mereka setiap hari.

Malah dilaporkan pengemis lorong jalanan ini pantas menghilangkan diri jika ada pihak petugas kerajaan memantau mereka, ini menyebabkan terlalu sukar bagi membenteras dan menahan mereka dari melakukan peminta sedekah jalanan hampir setiap hari.

Menurut wargakota  yang ditemui, majoriti peminta sedekah yang kerap berada di Kota Kinabalu tidak memahami bahasa Melayu, golongan terlibat hanya tahu bercakap 'Duit Makan setiap orang yang melintasi tempat duduk mereka menagih simpati memohon wang sedekah jelas mereka.

Peminta sedekah terlibat juga tidak diketahui dari mana mereka datang serta apa suku kaum mereka berikutan tidak ada seorangpun tahu dimana rumah kediaman mereka sehingga hari ini lapor wargakota. 





Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang






 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan