Ahad, 9 Jun 2024

DIKOTA MURAH DIDESA MAHAL

Oleh. Norsham Haji Tukirin

Sabah. Pelik tapi benar dibandar dan pekan harga murah bagi Nangka dan 

Belimbing Buluh, sebaliknya bila pokok sendiri  jual dikampung sendiri bagai harga emas tanpa penurunan harga.

Pendedahan sebilangan warga desa dalam negeri Sabah yang menghadapi harga makanan terlalu tinggi  walau sesama bumiputera, sebaliknya bila sampai dipekan atau bandar ada warga asing membeli  yang RM7.00 turun RM5.00 dan yang RM5.00 lagi turun RM3.00.

Ini lah urusniaga sebilangan bumiputera kadangkala makan etnik sendiri namun warga asing sanggup turun harga, perbuatan mereka dapat dihidu bangsa sendiri walau bagaimana golongan terlibat berurus niaga pasti dikesan warga mereka sendiri.

Isu seumpama merupakan  satu masaalah besar yang boleh menjejaskan nama desa serta etnik yang menjalankan perniagaan, jika pihak pelancong yang membeli dengan kadar harga yang tertinggi didesa terpencil pasti akan menyalahkan pihak kerajaan tanpa menyalahkan peniaga. 

Nangka dan Belimbing Buluh banyak ditanam setiap  perkampungan luar bandar milik suku etnik bumiputera, namun sistem jualan pula melambung tinggi bagi rakyat termiskin entah mengapa tidak dikawal oleh pemimpin kerajaan peringkat bawahan.
 




Nota. Dilarang membuat ulasan berita, iklan niaga  dalam akbar ini tanpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang


Tiada ulasan:

Catat Ulasan