Khamis, 6 Jun 2024

BERANI SESAMA ETNIK

Oleh. Jusupi Anak Kurdi

Sabah. Isu permasaalahan dalam negeri ini sukar dibendung berikutan ramai yang berani membidas warga sesama etnik namun tunduk bila diherdik warga asing.

Sebilangan etnik warga dalam negeri ini dengan angkuh membidas golongan kaum etnik mereka sendiri setiap hari, sebaliknya apabila golongan terlibat diherdik warga asing atau pendatang tanpa izin keangkuhan mereka hilang dan tunduk pada tekanan golongan terlibat. 

Bayangkan mereka ini yang dilaporkan berani terhadap suku etnik sendiri namun kecut dan tunduk pada bangsa asing setiap masa, tidak hairan lah jika lebih ramai  warga lebih ego dengan etnik mereka sendiri namun tunduk dengan tekanan warga asing sehingga tak bersuara dengan nya.

Antara pendedahan sebilangan rakyat Sabah yang menjadi mangsa ego bangsa mereka sendiri walaupun nampak jelas tunduk dengan tekanan orang asing, walaupun golongan  terlibat kerap ditegur demi kebaikan suku etnik mereka sendiri namun tidak juga menyedari  semua perilaku mereka sendiri. 







Nota. Dilarang membuat ulasan berita, dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang


 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan