Ahad, 16 Jun 2024

SIAPA MENCUR AIR DISABAH?

Oleh. Jusupi Anak Kurdi Dan Basron Kirwan

Sabah. Siapa mereka yang melakukan penyambungan haram paip pada 

paip besar milik Jabatan Air Negeri Sabah sehingga univerisiti Sabah gagal peroleh air secukupnya.

Berdasarkan segala siasatan Jabatan Air Negeri Sabah majoriti rumah setinggan punca penyebab berlaku sambungan paip cara hara, bila bekalan air tidak mencukupi akibat sambungan haram rumah setinggan ada pihak cuba buat himpunan menuntut air tanpa melawat sambungan haram.

Isu paip sambungan haram bukan perkara baru didalam negeri Sabah namun sudah lama ianya berlaku dimana juga ada rumah setinggan, sebaliknya tidak ada satupun yang membantu bersuara menyalahkan sambungan haram disetiap lokasi rumah setinggan ujar orang asli Sabah.

Sabah digemparkan dengan berdemontrasi duduk menuntut air mencukupi di UMS Kota Kinabalu dekat sini minggu lalu, ada juga ditahan polis akibat tidak memiliki dokumen lengkap sebagai rakyat asli Malaysia, namun belum ada badan ngo tampil tunjuk perasaan dipenyambungan paip haram rumah srtinggan. 

Dalam konteks ini yang utama dihapuskan adalah penyambungan haram paip tanpa kelulusan oleh penghuni rumah setinggan, mereka (rumah setinggan) melakukan dua kesalahan membuat rumah secara haram dan satu lagi menyambung paip air cara mencuri.

Warga Sabah perlu bersatu membenteras pendudukan rumah setinggan serta penyambungan paip air secara haram bersama sama dengan kerajaan, ramai salahkan kerajaan dalam perkara setinggan dan pencuri sambungan air paip namun mereka diam melihat rumah setinggan dan curi air tegas penduduk Sabah.





Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini, tanpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan