Rabu, 26 Jun 2024

SELANGKAH SEMINGGU

Oleh. Jusupi Amak Kurdi

Sabah. Penunggang Motorsikal terus berlagak dengan tidak memakai HELMET semasa berada diatas jalan raya, malah amat menyedihkan bila mana kaum wanita hanya menggunakan tudung menunggang motorsikal tanpa rasa bersalah.

Trend ini kerap berlaku sekitar pekan yang sebok dengan kenderaan berat setiap hari, namun tidak ada sedikitpun rasa bersalah wanita menunggang laju tanpa helmet dicelah celah kenderaan berat setempat.

Semua warga Sabah perlu membuka mata dalam konteks seumpama demi menjaga nama baik tanah air dimata pelancong asing, selain dari itu keutamaan diatas jalan raya adalah nyawa bersama agar sentiasa terlindung dari sebarang kemalangan kenderaan berat ujar orang ramai.


 SERAMPANG DUA SERANGKAI 

Oleh. Gifkir Aming 

Sabah.  Dalam amalan serampang dua serangkai siapa mampu merungkai golongan ini ditengah pusat bandar setiap hari.

Langkah pertama mereka afalah menyelokar Sampah mencari ALUMINIUM danselepas penat mereka dilaporkan duduk meraih simpati mengharap ehsan sedekah tampa  memaksa ujar warga kota yang ditemui.

Kumpulan terlibat juga hanya sepatah dua sahaja bahasa Melayu yang mereka boleh bercakap namun golongan Sabahan terus bersimpati menghulurkan wang RM1.00 hingga RM10  seorang dihulur ungkap  orang ramai.

Tidak siapa pun yang mengetahui dimana semua peminta sedekah serta penyelongkar tong sampah ini tinggal disekitar bandar dan pekan diseluruh bumi Sabah dilaporkan warga tempatan ujar mereka.




Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam  akbar ini tanpa kelulusan, pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang

Tiada ulasan:

Catat Ulasan