Jumaat, 7 Jun 2024

RAMAI YANG BERPURA PURA DALAM KEHIDUPAN?

Oleh. Basron Kirwan 

Kuala Lumpur.  Saban hari sebilangan warga meniti kehidupan saban hari juga ada saja yang meniti kepura puraan, bayangkan golongan terlibat orang yang warak pegangan hidup namun masih berpura pura bertanya kehidupan orang dikenali. 

Dalam kisah seumpama ramai warga ditemui menyifatkan masih wujud  segelintir masyarakat yang hidup dalam penuh kepura puraan semata mata mementingkan diri sendiri, golongan terlibat bebas melebarkan empayar perniagaan sendiri namun malang cuba mencantas perniagaan orang lain yang mereka kenali sendiri bimbang mengalahkan urusniaga sendiri.

Ia sangat berbeza dengan peniaga asing dinegara ini yang hampir menguasai  seluruh negara membuka perniagaan dengan membawa pekerja dari negara mereka, jauh berbeza dengan warga negara ini yang saling tidak mengenali bangsa sendiri melakukan perniagaan sehingga ada yang mengharapkan urusniaga percuma.

Antara luahan beberapa peniaga yang menemui kru Media Terkini  terkilan dengan perilaku sebilangan warga berpura pura tidak kenal rakan mereka, kejadian seumpama bukan sahaja berlaku di Semananjung Malaysia malah turut dirasai warga Sarawak dan Sabah yang tergolong bumiputera jelas mereka.

Menurut mangsa yang mendepani golongan kepura puraan mereka bertanyakan kerjaya apa, perniagaan apa dan apa perusahaan yang dijalankan, sebaliknya bila diterangkan urusniaga dijalankan ada yang terus menjauhkan diri malah berlaku tidak kenal pula walau puluhan tahun mengenali rakan terlibat.

Ada juga yang cuba berurusan perniagaan rakan lama dengan mengharapkan secara percuma agar rakan berkenaan jatuh tersungkur dalam perniagaan, sebaliknya golongan kepura puraan pula menjalankan urusniaga mereka sehingga untung berganda sehingga 3 kali urusniaga mereka setiap hari.






Nota. Dilarang membuat ulasan berita, memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan, pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan