Isnin, 17 Jun 2024

TENTERA JUNTA SUKAR MENDEPANI PEMBERONTAK?

Oleh. Helary Sukiono 

Kubu HPasang. Kekuatan kumpulan pemberontak mampu menawan 

beberapa kubu tentera junta yang cuba mengepung kubu pertahanan kumpulan pemberontak mampu dipatahkan
mereka sehingga ramai tentera junta melarikan diri. 

Kekuatan pemberontak meninggi sebaik muda mudi lelaki dan wanita menyertai separa tentera bagi mempertahankan bumi mereka seperti Burma dahulu, mereka menolak pelan kerajaan Tentera Junta Mynmar yang mereka sifatkan kejam dan kuku besi tanpa mendengar suara rakyat jelata warisan Burma.

Hampir setiap minggu dilaporkan muda mudi melaporkan diri menyertai  separa tentera pemberontak bagi berlatih melawan Israel yang kerap memburu mereka, isu peperangan ini jarang dipaparkan berikutan perang Israel Hamas dan perang Rusia dan Ukrine yang kerap menjadi tajuk utama akbar sedunia.

Separa tentera pemberontak berani  pantas dan cukup latihan perang oleh ketua pemberontak khususnya ditanah bukit dan hutan belentara, walaupun mereka tentera pemberontak tidak memiliki sepenuhnya pelindung diri namun semangat juang mereka tinggi mendepani tentera Junta.

Sehingga berita ini ditulis sudah banyak kegagalan tentera junta bertempur dengan kumpulan pemberontak separa tentera, malah jejaka dan gadis remaja ramai yang memasuki pusat latihan ketenteraan sebagai pelapis berjuang mempertahankan tanah air mereka sendiri.







Nota. Dilarang membuat ulasan berita  dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan,  pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan