Sabtu, 15 Jun 2024

PEMINTA SEDEKAH SAMPAI DALAM KEDAI MAKAN

 Oleh. Jusupi 

Anak Kurdi 

Sabah. Penduduk negeri ini perlu bijak mengenali peminta sedekah yang layak atau sebaliknya, bagi mengelak tersalah menghulur sedekah keatas mereka yang benar benar layak menerima sedekah.

Pandangan golongan warak agamawan ketika ditemui sebagai mengulas perbuatan peminta sedekah sihat tubuh badan namun masih meminta sedekah, golongan terlibat dalam kumpulan ramai berpecah pecah lokasi keluar masuk dalam kedai menghulur tangan meminta sedekah tanpa dipandang orang mudah Sabah.

Malah peminta sedekah ini umpama ada unsur paksaan tidak akan berganhak dihadapan orang selagi tidak dihulur wang sedekah, sikap seumpama sangat tidak baik memandangkan mereka sihat disamping memaksa meminta pada sesiapa juga yang ditemui jelas orang Sabah.

Dalam keadaan sihat tubuh badan jika mereka penduduk Malaysia di Sabah mengapa memaksa diri meminta sedekah tidak  berkerja dengan usaha, yang membimbangkan jika mereka rakyat asing diarah membuat kerja meminta wang sedekah dikalangan orang tertentu wajar dibendung.

Apapun warga muda mudi yang terdapat di Sabah perlu bijak menilai setiap yang meminta sedekah layak atau tidak dalam aspek hukum, selain dari itu adakah mereka ini rakyat Malaysia di Sabah atau rakyat asing yang diperalat pihak tertentu demi meraih agihan keuntungan peminta sedekah.




Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini, tanpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang

Tiada ulasan:

Catat Ulasan