Rabu, 12 Jun 2024

TRADISI BUDAYA WARISAN PEMAKANAN BORNEO

Oleh. Williem Anak Lagau dan Mat Qeyyem Hazemi Hamid

Borneo. Menjelajah warga desa sekitar Borneo pasti menemui pelbagai adat budaya serta warisan pemakanan luar biasa. 

Perlu diawasi 

jika beragama Islam harus memastikan setiap pengendalian pemakanan diurus oleh umat Islam, jika kurang berwaspada dengan budaya setempat pengunjung boleh tersalah ambil pemakanan yang tidak tergolong halal. 

Terdapat juga individu yang tidak peka dengan sistem pemakanan khas untuk umat Islam sehingga cuba memerangkap pelawat dibeberapa kawasan tertentu makan tidak halal, namun pelawat yang berkemahiran bijak mengenali watak golongan terlibat sehingga perangkap dibuat gagal mempengaruhi  golongan pelawat dikawasan tertentu.

Kebanyakan warga Borneo yang ditemui lebih mengutamakan penjagaan makanan yang halal golongan umat Islam yang melawat kawasan perkampungan mereka, antaranya menyediakan umat Islam mengurus pemakanan yang dikunjungi umat Islam demi menjaga nama baik mereka dipandang umat Islam serantau.

Bagi golongan yang tidak menjaga nama baik serta mengabaikan pegangan hidup pelawat umat Islam mendakwa makanan disediakan umat Islam walaupun pihak terlibat yang sediakan, ianya jelas bertentangan dengan prinsip umat Islam yang berpegang pada hukum tidak akan memakan setiap makanan yang disediakan oleh warga bukan beragama Islam dalam apa juga keadaan.

Dalam jelajah kru Media Terkini Harian Kuala Lumpur sekitar Borneo hanya seoramg dua sahaja yang ditemui cuba memerangkap umat Islam melawat perkampungan mereka, sebaliknya semua pelawat Islam yang cuba diperangkap menjauhi golongan perangkap yang diberitahu sehingga ada yang tergamam lantas beredar dari majlis berkanaan sejak dahulu lagi. 





Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan pengurus penyiaran, dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang


 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan