Selasa, 18 Jun 2024

CURI PELBAGAI LANGKAH

Oleh. Williem Anak Lagau 

Isu mencuri bekalan tenaga letrik serta bekalan air paip perlu diteliti setiap kerajaan negeri serta kerajaan persekutuan amnya siapa sebenar golongan terlibat. 

Kemelut mencuri  bekalan letrik serta bekalan air paip bersih bukan perkara baharu termasuklah negeri Sabah, namun ianya bagai tidak berpenghujung  sepanjang tahun ada sahaja yang terjadi  dibeberapa negeri termasuklah Sabah lapor warga Malaysia. 

Anehnya setiap bekalan api letrik dan air paip bermasaalah golongan tertentu terus menyalahkan kerajaan tanpa melihat siaran curi letrik dan curi air dikelompok setinggan, penghuni setinggan silih berganti mencuri api letrik dan air paip sepanjang tahun namun golongan yang mendabik dada menyalahkan kerajaan tidak pernah mencabar penghuni setinggan yang mencuri.

Berapa ribu rumah setinggan seluruh negara termasuklah Sabah yang majoriti menggunakan bekalan api letrik dan bekalan air paip curi sehingga warga yang bermeter tidak mendapat ait, namun golongan yang menyalahkan kerajaan tidak langsung mahu mengambil tahu para penghuni setinggan dan pencuri api letrik serta air paip yang bersih umpama tutup mata. 

Semua rumah setinggan pencuri aip letrik dan air paip yang bersih wajar diberi perhatian individu atau badan NGO  yang kerap mencabar pihak berkuasa atau kerajaan, demi merungkai siapa dalang ketiadaan api letrik serta air paip bersih demi memulihkan bekalan tersebut disamping memusnahkan kelompok setinggan diseluruh negara.









Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalan akbar ini tanpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang

 


 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan