Selasa, 18 Jun 2024

NUSANTARA KAYA HERBA

Oleh. Helary Sukiono 

Kalimantan Timur.  Ramai warga desa masih mengamalkan penggunaan herba tumbuhan yang ada disekeliling mereka, walaupun telah banyak kaedah perubatan moden masa kini  memandangkan masih ramai warga desa tingg-

al jauh terpencil herba lah amalan mereka. 

Ini didedahkan warga desa Kaltim yang mengakui bahyak khasiat pokok, buah dan daun Ketapang jika berusaha menterjemahkan penggunaan nya, sememangnya bukan muda membuat rumusan herba bersandarkan ramuan pada KETAPANG yang memerlukan kesabaran dan kemahiran membuatkan nya.

Bagi wargakota sememanya tidak banyak yang mengatahui herba dari pohon KETAPANG melainkan mereka memperolehi dari warga desa yang berkemahiran, selain dari itu ada juga wargakota yang dilaporkan langsung membelakangkan herba seperti ramuan dari pokok ketapang walaupun warga desa memujinya. 

Ramai lagi warga desa Kaltim masih menghimpunkan ramuan terpelihara dari Kulit, Biji Buah dan Daun Ketapang sehingga hari ini, ianya juga dilaporkan mendapat tempahan diseluruh Kalimantan serta beberapa penggemar herba Borneo sejak puluhan tahun yang lalu ujar mereka.

Pakar ramuan herba dari KETAPANG yang ditemui terus merashiakan cara  mengolah ramuan dari herba tersebut demi mengekakan kualiti ramuan mereka, namun mereka tidak menolak jika ada tempahan dari luar negara dalam kuantiti yang banyak bagi menjimatkan kos penghantaran jelas mereka.




Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan  memuat iklan niaga didalam akbar ini, tanpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan