Selasa, 17 September 2024

WASPADA LOGO INI BAGI UMAT ISLAM

Oleh. Norsham Haji Tukirin  

Kuala Lumpur. Isu kedua dua sijil halal ini perlu diteliti warga Malaysia termasuklah Sarawak dan Sabah yang  
 kerap diguna

pakai oleh  pedagang dalam dan luar negara tanpa memohon HALAL dari Jakim.    

         Menurut sumber orang ramai yang menghubungi Akbar Media Terkini Harian, ramai warga yang keliru terlalu banyak peniaga menampal logo serupa dalam produk makanan jualan mereka apa tak lagi dari luar negara dijual dalam negara ini. 

        Ada juga orang desa yang ditanya berhubung logo HALAL seperti dalam gambar ini mereka kata beli sahaja lah jika tidak ada pilihan lain, ianya jelas masih ramai tidak  kenal sebenar logo HALAL yang dikeluarkan oleh Jakim yang sah diseluruh negara ini demi menentu sahkan produk makanan yang  dibeli.

       Sebagai umat Islam jangan dipandang rendah  isu isu makanan yang sah halal atau pun halal yang tidak diiktiraf oleh  Jakim, lebih lebih lagi  ramai warga yang terpedaya dengan 'Serve No Pork' namun pengusaha kedai makan berkenaan bukan beragama Islam tegas warga yang ditemui.

      Seorang penduduk Borneo menyuarakan adakah umat Islam boleh makan dalam kedai Makan Minum bukan orang Islam dengan hanya Serve No Pork dirunding kedai terlibat?. Dimana  jika diteliti makanan  dalam kedai berkenaan tiada sijil halal yang dikeluarkan oleh Jakim Malaysia sehingga mengeliru semua yang  orang Islam jelas orang yang enggan disebut nama.










Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar harian ini, tanpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Editor

Tiada ulasan:

Catat Ulasan