Jumaat, 13 September 2024

BENCANA MELANDA RAMAI TAK KISAH

Oleh. Gifkir Aming 

Borneo. Setiap berlaku sesuatu bencana dikawasan luar bandar ramai masyarakat sekadar menyebar gambar "na tidak boleh dilalui" sebagai kata iringan setiap masa, ianya tidak mengira siang atau malam itu 
 sahaja yang mampu 
dilakukan sebilangan warga setempat.

        Ini dijelaskan sebilangan aktivis masyarakat yang  menemui kru Media Terkini Harian Malaysia sebagai renungan warga Borneo setiap masa, malah isu isu yang berlaku dihadapan mata mereka setiap masa boleh dielakkan jika daya usaha dan maufakat masyarakat setempat pada sebelum kes terlibat berlaku ujar mereka.

          Menurut aktivis masyarakat BORNEO, jika sungai yang banjir melimpah sampai kejalan raya bermakna ia setara tinggi dengan sungai dan jalan raya, tidak mungkin warga setempat gagal memerhati semua sungai dan pokok pokok yang tumbang menutup jalan raya  setempat sepanjang masa jelas mereka. 

         Ramai yang mengaku melihat pelbagai masaalah kawasan luar bandar masa kini namun kebanyak mereka sekadar mendedahkan menerusi Media Sosial serta watshap group sahaja, jauh sekali mereka berhubungan dengan akbar akbar tempatan dan luar negara amnya walaupun  cara yang mudah sahaja bagi merungkai dan menghebahkan segala musibah yang berlaku.









Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan Pengurus Penyiaran dan pengiklanan Akbar Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Editor

Tiada ulasan:

Catat Ulasan