Selasa, 24 September 2024

ISU PANAS SERAH PADA PASUKAN POLIS

Oleh. Basron Kirwan

Kuala Lumpur. Tindakan menurunkan ban-
 dera Malaysia demi

menaikan bandera Sabah di Australia sememangnya perbuatan tidak boleh diterima, ianya perlu diserahkan kepada Polis DiRaja Malaysia bagi menyiasat dalang sebenar disebalik perbuatan tersebut demi mengelak ianya berulang dimasa akan datang.

        Kebanyakan penduduk Sabah Sarawak yang dihubungi mendakwa mereka tidak terfikir warga Sabah  dan Sarawak berfikiran seumpama, sebaliknya ianya mungkin dilakukan sebagai provokasi dikalangan orang orang tertentu yang berkemampuan tinggi sehingga berbuat sedemikian rupa diluar negara ujar mereka. 

        Malah sikap sebenar orang Sabah dan Sarawak sejati sudah cukup selesa dengan negara Malaysia hari ini mampu memelihara ekonomi dan pembangunan rakyat semua bangsa dan agama, namun ada golongan minoriti yang cuba meniup perbezaan antara politik Semananjung dengan Sabah dan Sarawak sehingga berlaku perbezaan fahaman sesama sendiri walau satu bangsa ujar orang setempat.

        Antara yang diutara penduduk Sabah dan Sarawak ialah parti politik rakyat kedua negeri tersebut membuka parti Semananjung Ke negeri tersebut dipertikai oleh orang mereka sendiri, sebaliknya yang membawa parti Semananjung Ke Sarawak dan Sabah adalah anak jati kedua dua negeri tersebut mengapa dipertikai jika pemimpin terlibat benar mampu membantu rakyat ujar mereka.

        Sehubungan dengan pendedahan rakyat Sabah dan Sarawak mereka tiada masaalah dengan Semenanjung Malaysia memandangkan hubungan baik negeri masih terus terpelihara, sebaliknya Sarawak sendiri tidak ada parti UMNO namun parti lain dari  Semananjung terus  wujud dibumi Kenyalang  walaupun kerajaan Sarawak prihatin.







Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar harian ini, tanpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang

Tiada ulasan:

Catat Ulasan