Sabtu, 7 September 2024

MENGAPA CAMPUR TANGAN HALAL ISLAM?

Oleh. Basron Kirwan 

Kuala Lumpur. Isu sijil  Halal hanya keutamaan untuk umat Islam disel-
 suruh negara
Malaysia namun mengapa orang bukan Islam cuba campur tangan dalam isu tersebut.

        Seperti kenyataan Datuk Dr. Akmal Saleh ketua pemuda UMNO Malaysia 

Orang bukan Islam lebih baik berdiam diri berhubung penetapan Sijil HALAL terhadap pengendali makanan dan minuman bagi sajian melibatkan kewajiban bagi pelanggan umat Islam katanya. 

       Baru baru ini YB. Teresa Kok Ahli Parlimen Seputeh mempertikai kewajiban penggunaan Sijil HALAL diseluruh negara walaupun kewajiban ini tertakluk kepada kedai penyedia makanan untuk seluruh umat Islam sahaja semata mata.

       Isu ini muda sahaja jika tidak mahu memiliki sijil Halal peniaga makanan hendaklah menulis jelas Hanya Makanan Untuk Bukan Beragama ISLAM, tidak langsung dipaksa memohon Sijil HALAL asalkan mereka menulis jelas Makanan dijual bukan Untuk Orang Islam agar umat Islam tidak terp-
pengaruh memasuki permis perniagaan mereka.

      Rakyat Malaysia mengharapkan isu Sijil Halal biar lah untuk umat Islam sahaja yang menguruskan nya tanpa perlu campur tangan dikalangan bukan beragama Islam demi keharmonian  kehidupan semua masyarakat seluruh negara tanpa mengira bangsa dan agama ujar beberapa pesara keselamatan yang ditemui dalam negara hari ini.







Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini, tanpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Editor

Tiada ulasan:

Catat Ulasan