Ahad, 8 September 2024

Oleh. Mat Qeyyim Hazemi Hamid

Sabah. Isu penduduk kampung dikawasan tanah tinggi dalam negeri ini masih ketinggalan dalam bekalan air sempurna, majoriti pengguna air Graviti Paip Tidak sempurna dikawasan tanah tinggi dilaporkan orang asli Sabahan berbilang etnik dan agama. 

           Ada juga memberi makluman Paip Air Graviti  ini sudah melebihi 6 tahun namun tidak ada bantuan penggantian dari pihak kerajaan, ini menimbulkan bebanan orang kampung yang hidup dalam arus kemiskinan dan tidak mampu membeli Paip Baru sebagai gantian paip lama yang pecah sepanjang tempat.

          Mungkin lebih banyak lagi bekalan Paip terbiar lebih 6 tahun diseluruh Sabah yang ditarik dari anak Sungai disetiap kampung anak asli negeri Sabah, namun sukar digambarkan sehingga berita ini ditulis tidak ramai berkerja sama mendedahkan masaalah mereka yang jauh dan sukar dijejaki jauh terpencil. 

             Sehubungan dengan pendedahan ini semua pegawai kerajaan negeri wajar menggerak kerja melawat perkampungan tanah tinggi melawat masaalah kemudahan asas terbiar, isu bekalan air paip graviti orang orang asli Sabahan sewajarnya diperbaiki lebih kerap tanpa menunggu melebihi 6 tahun agar bekalan air paip bersih orang asli Sabah sentiasa bersih lebih terjamin.





Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini, tanpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Editor
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan