Selasa, 20 Februari 2024

SABAH BEBAS BERNIAGA ?

"Penduduk negeri ini mendedahkan kebebasan berniaga bergerak dipelusuk negeri ini, kebebasan ini tidak mengira apa juga suku bangsa termasuklah duduk sahaja dibus stop boleh urus perniagaan" 

Oleh. Koijul Hairol

Sabah. Kebebasan berniaga dipelusuk negeri ini terus menjadi tanda tanya dikalangan warga asli bagaimana orang dari luar negara senang berniaga di negeri ini. 

Antaranya adalah perniagaan bergerak dan tamu tamu mingguan dengan mendapat sokongan sebilangan penghuni Sabahan, sekali mendapat percuma golongan terlibat sudah membantu mereka berniaga yang mendakwa kawan atau saudara jelas orang Sabahan.

Selain dari itu, ada juga golongan warga Sabahan yang terkilan mengapa ramai sangat penduduk Sabahan memberi sokongan serta menjadi pelanggan tetap membeli rokok seludup ditepi tepi bangunan kedai dan pasar. 

Kerajaan Malaysia memerangi rokok seludup namun ramai sangat orang Sabah melanggani rokok tersebut setiap hari termasuklah sebilangan kakitangan kerajaan negeri jelas orang Sabah anti rokok seludup.

Orang Sabah juga sanggup menolak penjual ikan dipasar berlesen demi membeli ikan dijual dalam kereta diluar pasar dan kedai tanpa rasa serba salah.

Apapun orang Sabahan harus bersatu bagi membendung kebanjiran urus niaga asing dah sokongan padu dikalangan orang tempatan setiap hari tanpa kesedaran orang Sabahan.





Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan  niaga didalam  akbar ini tanpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan