Ahad, 18 Februari 2024

MENGAPA PARTI DIPERTIKAI PATI DIBERI KERJA?

"Pelik Tapi Kenyataan Sebilangan Orang Sabah Sanggup Memberi Kerja PATI, namun lantang bers-
uara menolak Parti Politik Semananjung yang membuka cawangan di Sabah walaupun pemimpin mereka orang asli Sabahan"  

Oleh. Basron Kirwan 

Kuala Lumpur. Penduduk negeri Sabah perlu meneliti realiti antara warga asing khususnya PATI dengan parti politik Malaya yang dipimpin oleh semua orang asli Sabahan agar tidak terpengaruh dengan dakyah politik umpama anti parti politik Malaya.

Menurut sebilangan penduduk asli Sabahan, antara yang menakutkan mereka adalah rakyat asing yang sering diburu dan ditangkap Imigresen, Polis serta beberapa Jabatan kerajaan berkaitan sepanjang masa namun ada juga dalang orang Sabah memberi mereka kerja jelas mereka.

Ramai ahli parti politik tempatan memainkan isu menolak parti Malaya di Sabah namun tidak ramai pula bersuara dengan isu tuntutan mendakwa pewaris sultan Sulu keatas Sabah serta aset Malaysia diluar negara sehingga hari ini.

Selain dari itu terdapat beberapa bekas Tentera Di Sarawak dan Sabah merumuskan kesukaran menafikan Malaya masa kini dalam Sabah memandangkan terlalu jauh beza antara Sarawak dan Sabah dalam aspek keselamatan tanah air dari ancaman pengganas negara jiran.

Satu sejarah yang orang Sabah tidak terlupa adalah TRAGEDI PERANG TONDUO yang dilakukan pengganas Sulu pada tahun 2013, Ianya masih terpahat dalam ingatan namun kini ramai taksub orang parti politik memainkan isu penolakan parti Malaya, walau pun dipimpin oleh orang Sabah sendiri  biar lah secara demokrasi rakyat Sabah diberi kebebasan memilihnya tanpa dipengaruhi politik liar ungkap penduduk asli Sabah. 

Apapun parti politik Sabahan dan politik politik Malaya biar lah bersaing secara bersih tanpa menyinggung perasaan penyokong parti masing masing sepanjang masa.







Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan Pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang 




 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan