Isnin, 12 Februari 2024

PERTUMBUHAN HAMPIR SAMA

Oleh. Helary Sukiono

Australia. Tenaga Pekerja perkebunan buah dekat sini mengakui hampir sama pertumbuhan pokok pokok di Malaysia dan negara ini bergantung cara pengurusan dan penjagaan nya. 

Dinegara ini yang memiliki iklim suasana sejuk pertumbuhan nya  sangat pantas dan subur, namun di Malaysia cuacanya yang panas mungkin boleh menggunakan atap kebun buah diperingkat kecil, disamping memerlukan semburan air yang cukup setiap hari sepanjang pembesaran nya.

Perbezaan pekebun buah dinegara ini yang sangat ketara ialah kadar harga penjualan termasuklah gaji para pekerja yang berkerja, namun jika memiliki modal yang mencukupi beberapa kawasan didalam negara Malaysia boleh diusahakan bagi penanaman buah terpilih seperti dirantau ini ujar mereka.

Media Terkini Luar Negara mendapati ramai warga Malaysia berkerja kebun dinegara ini, pendapatan mereka lebih besar dari gaji berkerja dinegara Malaysia, tidak hairan lah ramai warga berkerja dinegara ini sudah lebih 4 tahun pun masih tidak mahu pulang dinegara asal mereka masing masing.

Langkah dinegara Malaysia boleh mencontohi penanaman dengan beberapa elemen pengubahsuaian kebun, dalam suasana panas perlu ada langkah bagaimana menyejuk tapak perkebunan buah serta apa juga tanaman agar setaraf  cuaca dinegara ini ungkap mereka.





Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan, pengurus penyiaran  dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan