Jumaat, 9 Februari 2024

SELANGKAH BORNEO

"Hati Hati Berjalan Dalam Beberapa  Bandar Mahupun Pekan Dalam Negeri Ini Jika Bersendirian Tanpa Mengetahui Tingkah Laku Budaya Orang Disekeliling Yang Dilintasi" 

Oleh. Koijul Hairol 

Sabah. Keindahan pemandangan sekeliling bandar dan pekan 
dipelusuk negeri ini sangat menarik disamping landskapnya sentiasa dipantau pihak berkuasa, namun ianya sesekali pula dicemari orang tidak berakhlak atau hilang budaya bersopan santun akibat terpengaruh budaya asing yang berada dalam negeri ini 

sebagai pekerja dengan 
tindak tanduk yang seolah olah mereka cukup berkuasa di Sabah.

Antara keberanian orang asing dalam negeri ini ialah berjalan setiap hari berkumpulan antara 4 orang dan keatas dengan teknik sengaja melanggar bahu orang berjalan perseorangan,  aneh nya mereka yang melanggar bahu individu berseorangan mereka pula bertanya mengapa melanggar kumpulan mereka bagai cari gaduh jika dilayan dan mungkin akan bertambah jika dilayan.

Pendedahan beberapa pelawat Sabah yang ditemui dekat sini sebagai peringatan setiap individu jika bersiar siar diseluruh negeri  ini jika tidak berwaspada setiap hari, sebaiknya biar berjalan melawat Sabah dalam kumpulan ramai bagi menggerun orang asing yang muda dilihat kawasan bandar serta pekan berkumpulan ujar orang asal Sabah.

Sejak kebelakangan ini ada juga wanita kota meniru trend orang asing berjalan berkumpulan sengaja melanggar golongan berjalan berseorangan entah apa tujuan mereka berbuat demikian melibatkan lelaki mangsa mereka.

Setiap perseorangan berjalan perlu berwaspada jika terdapat lebih 4 orang berjalan dihadapan lebih baik mengelak  dari laluan mereka berjalan, ini mengelak dari menjadi mangsa dilanggar oleh kumpulan orang asing mahupun kumpulan wanita tempatan geng panas demi menjauhi perbalahan ujar warga asli. 








Nota.  Dilarang  membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang


 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan