Sabtu, 17 Februari 2024

HATI HATI TARIAN SINGA DIMATA PENONTON

"Hati Hati Tarian Singa Dalam Setiap Persembahan Agar Tidak Berlaku Kecacatan Dimata Penonton Sepanjang Mempersembahkan Tarian Tersebut" 

Oleh. Koijul Hairol

Tarian Singa diseluruh negara wajar dipantau oleh Etnik Masyarakat Cina sendiri demi mengelak sebarang kecacatan berlaku sepanjang persembahan berjalan. 

Pemantauan etnik Cina sendiri perlu demi memerhati wujud kecacatan jelas berhenti dan keluar dari badan Singa semasa permainan sedangkan paluan gendang masih dalam permainan ujar para pemerhati tarian Singa hari ini.

Menurut sumber aktivis kaum Cina, pengambilan ahli dikalangan etnik bangsa lain terutama kawasan Borneo yang banyak suku kaum pasti menimbulkan Tarian Singa tercemar, belum berhenti paluan muzik gendang dibunyikan penari singa sudah keluar dari permainan tarian Singa sehingga ramai penonton rasa geram dan keciwa jelas orang ramai.

Semoga paparan ini memberi kesedaran terhadap kumpulan tarian Singa agar memelihara persembahan mereka setiap masa agar tidak berlaku kecacatan, pengambilan ahli pemain Tarian Singa perlu dielak dari suku kaum yang meragukan apa tak lagi persekitaran Borneo sudah pasti mengelirukan asal usul mereka.






Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan Pengurus penyiaran  dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan