Isnin, 19 Februari 2024

CONTOHI BANTAHAN PENCEMARAN KANDANG KHINZIR

"Suara Kelantangan Penduduk Membantah Pencemaran Kandang Khinzir Di Semananjung Malaysia, Perlu Dijadikan Pembuka Mata Masyarakat Yang Terlibat Pencemaran Penternak Khinzir Tanpa Membisu Seribu Dalih"

Oleh. Jusupi Anak Kurdi

Borneo. Setiap warga yang terlibat dengan sebarang pencemaran Kandang Penternakan Khinzir boleh bertindak membuka suara seperti warga di Semananjung Malaysia agar muda diambil tindakan pihak berkuasa tempatan.

Menurut sumber di Sarawak dan Sabah ada juga penternak kandang KHINZIR yang mengalirkan najis khinzir mereka ke Sungai Berhampiran namun jarang suara bantahan diutarakan kepada umum, Ianya menyebabkan  golongan penternak khinzir yang tidak menitikberatkan kebersihan sungai sengaja mengalirkan takungan najis dari kolam mereka ke Sungai berhampiran kandang Khinzir mereka. 

Terdapat juga warga Borneo mendakwa sebilangan masyarakat setempat kurang mesra dengan golongan akbar akbar peringkat luar Borneo, malah ada penduduk borneo bertemu kru AKBAR masih bertanya apa kerja, mau pergi Mana, walaupun ada tertera Kad Akbar pada setiap kali mereka berjalan. 

Lumrah seringkali berlaku diseluruh Borneo khususnya Sabah, masih ramai berpura pura tidak kenal kru akbar dari luar negeri berada didepan mata mereka, yang peliknya selang beberapa minggu sahaja berkenalan kru akbar tertentu orang yang sama masih lagi bertanya soalan yang sama bila bertemu semula dengan orang terlibat.






Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan pengurus  penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan