Khamis, 4 Julai 2024

RUMAH CANTIK DITENGGELAMI LUMPUR

Oleh. Koijul Hairol

Kota Kinabalu. Kecantikan rumah batu musnah sebaik sahaja ditenggalami banjir besar dibeberapa kawasan negeri Sabah bermula 30 June 2024. 

Antara yang terjejas teruk ialah kawasan Parlimen Penampang sehingga tular dalam watsap rumah rumah batu ditimbus lumpur pasir dalam dan luar rumah mereka. 

Banjir lumpur sangat menakutkan warga  
penduduk  yang berumah dikawasan tanah rendah mahupun tebing sungai, namun jika semua saliran perparitan serta saliran sungai diselenggerakan lebih baik setiap tahun musibah banjir tidak berlaku sedemikian rupa.

 Isu banjir yang bermula 30 Jun 2024 malam sangat menakutkan warga asli Sabah namun apa pilihan meraka ada berikutan tanah setempat milik mereka, bersuara hendak diluahkan pada siapa memandangkan tidak banyak gerakan pihak berkuasa kerajaan Sabah bagi menambah baik saliran perparitan dan sungai yang banyak tersumbat ujar mereka.

Media Terkini Malaysia yang meninjau sekitar Sabah dimaklumkan penduduk banyak  perparitan dan saliran air sungai hampir serata dengan kedudukan jalan raya, malah ada juga warga yang tidak senang melihat kehadiran kru Media Terkini melawat keperkampungan mereka entah apa sebabnya.






Nota. Dilarang membuat ulasan berita, memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan, pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang

Tiada ulasan:

Catat Ulasan