Ahad, 21 Julai 2024

JIKA KITA BERBUDI PADA TANAH

Oleh. Koijul Hairol

          Setiap warga yang berbudi pada tanah pasti akan ada pulangan yang diterima luar jangkawan lebih dari impian dalam hati.

          Ramai golongan 
 memandang sinis individu

yang berbudi pada tanah namun hasilnya tidak siapa mengetahuinya.

           Antara luahan beberapa generasi anak peneroka sebagai menada tangan memohon limpah reziki keluarga mereka yang 

mengusahakan tanah sekeliling rumah kediaman mereka sejak sekian lama.

         Bukan semua generasi anak peneroka itu tidak mampu merubah  kerjaya mereka sepanjang masa, namun berbudi pada tanah tidak pernah dilupakan setiap musim cuti  memandangkan ianya hasil bimbingan orang tua mereka. 

         Mantan generasi anak peneroka Norsham Haji Tukirin yang berasal dari Johor mengakui sepanjang masa bersekolah dahulu beliau kerap membantu keluarga di Kebun buah dan kelapa sawit, malah tidak menduga beliau berkerjaya didalam Industri Penyiaran Akbar Media Terkini Harian menjelajah didalam dan luar negara ujar nya rasa bersyukur.

           Ramai generasi anak peneroka masa kini kebanyakan berkerjaya masing masing namun mereka mengakui tidak pernah melupakan cara cara berbudi pada tanah dimusim kelapangan, hanya golongan yang cetek daya fikir sahaja berpandangan sinis warga yang mengusahakan tanah kebun mereka terutama kaedah lama apa tak lagi jika mereka tidak mengetahui kerjaya sebenar anak peneroka. 

             Beberapa warga negeri Sabah yang ditemui mendedahkan bahawa  warga  tidak berkereta  tidak  langsung merka hormati, hanya berkereta sahaja sebilangan warga dilaporkan menjadi sanjungan dan dihormai umpama golongan terlibat orang berpangkat tinggi ujar mereka. 

               



Nota. Dilarang membuat ulasan berita, memuat iklan niaga didalam akbar ini, tanpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Editor

Tiada ulasan:

Catat Ulasan