Sabtu, 27 Julai 2024

PEMINTA SEDEKAH BERBADAN SIHAT

Oleh. Gifkir Aming

Kota Kinabalu.  Benarkah sedekah pada orang yang sihat dibenarkan didalam agama Islam?, persoalan ini disuarakan oleh warga Kota Kinabalu bila melihat orang sihar dipercayai orang asing minta sedekah.  

                Bayangkan jika seluruh 
 orang asing mengaku tidak ber-

negara memasuki Sabah dengan meminta sedekah bagi menampung sara hidup kumpulan mereka memasuki negeri Sabah.
               
                 Anehnya sebilangan warga asing yang bergerak meminta sedekah terus menggunakan kanak kanak sebagai umpan meraih simpati, malah kanak kanak yang dibawa mereka juga silih bertukar ganti raut wajah dan warna kulit kanak kanak berkenaan. 

                   Berdasarkan sumber orang ramai,  penduduk asli Sabah sudah mulai sedar tidak lagi memberi wang sedekah terhadap peminta sedekah orang asing, namun masih wujud lagi orang orang lain yang berada didalam negeri ini muda bersimpati dengan menghulurkan sedekah pada orang orang terlibat.

                Peminta sedekah yang tidak berpenghujung ini dilaporkan kian bertambah dengan pelbagai jenis orang menganggotai kerjaya tersebut, tidak hairan lah jika semua orang mula meragui golongan peminta sedekah terlibat walaupun kerap bertukar ganti anak anak kecil yang dibawa.








Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niags didalam akbar ini tanpa kelulusan, pengurus penyiaran Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Editor

Tiada ulasan:

Catat Ulasan