Sabtu, 20 Julai 2024

HABITAT TUPAI MUSNAHKAN BUAH PEKEBUN

Oleh. Williem Anak Lagau 

Sabah. Kebanyakan pekebun buah durian keciwa melihat buah durian mereka berjatuhan dengan lubang besar akibat dimakan tupai yang banyak, jika tidak terlalu banyak tupai memusnahkan buah durian mereka pasti pendapatan pekebun buah terlibat meningkat pada tahun ini namun apakan daya tidak ada cara memusnahkan tupai tersebut. 

                Menurut para pekebun durian luar bandar tahun ini kehadiran tupai terlalu banyak luar biasa memusnahkan buah durian mereka yang mulai gugur, kejadian tersebut menyebabkan kebanyakan kebun durian mereka  hampir habis berlubang sehingga tidak ada yang boleh  dijual dalam pasaran.

            Bagi pekebun durian yang tanah kecil hampir semua buah durian mereka tidak ada yang jatuh dalam keadaan elok melainkan semuanya berlobang, satu harapan pekebun durian masa kini adalah bantuan dari kementerian pertanian turun padang bagi membantu pekebun durian bagi memusnahkan Tupai perosak.

             Pekebun durian seluruh Sabah juga percaya Kementerian Pertanian memiliki langkah bagi memusnahkan semua tupai nenyerang buah durian mereka, buah durian Sabah dilaporkan bertahan sehingga bulan September 2024 jika kumpulan  tupai berkenaan boleh dimusnahkan oleh pihak berkuasa  tanpa menunggu masa yang lama ujar pekebun durian hari ini.

              Hanya kerajaan Sabah sahaja yang mampu membantu memusnahkan kawanan tupai terlalu banyak memusnahkan buah durian para pekebun kecil ujar mereka.




Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa, kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Editor

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan