Rabu, 31 Julai 2024

SEDARKAH SABAH TUNTUTAN FHILIPINA TIADA PENGHUJUNG?

Oleh. Basron Kirwan 

Kuala Lumpur. Sejauh manakah kesedaran orang asli Sabah berhubung tuntutan Fhilipina keatas tanah air mereka yang tidak berpenghujung?. 

          Sehingga hari ini tuntutan Fhilipina keatas negeri Sabah belum berhenti sedangkan majoriti pelarian Fhilipina dinegeri tersebut,  sudah lama berada dinegeri Sabah malah tidak henti henti pula pendatang asing tanpa izin memasuki Sabah sepanjang tahun.  

             Bayangkan sebilangan orang politik ghairah dengan politik Sabahan mereka tanpa memandang sirius, isu tuntutan Fhilipina keatas negeri mereka disamping PATI DAN PELARIAN masih muda menyusup dibumi Sabah. 

           Isu ini didedahkan beberapa kumpulan aktivis masyarakat yang cintakan permaufakatan antara Sabah dan Semananjung Malaysia kepada Media Terkini Harian dekat sini.

           Laungan orang politik mahu parti Malaya tidak perlu di Sabah terlalu taksub tanpa tmkurun padang melihat dipelusuk negeri Sabah sebenar siapa yang membanjiri  keseluruhan rantau tersebut.

            Menurut aktivis masyarakat Sabah, sudah sampai masa nya orang asli Sabah memandang kehadapan agar berganding bahu bersama dengan pemimpin Kuala Lumpur, tidak ada faedah nya bersendirian dalam politik tempatan selagi gagal menghentikan tuntutan Fhilipina keatas Sabah yang terus menjadi isu dilaman sosial tegas mereka.  











Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini, tanpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Editor

          
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan