Isnin, 15 Julai 2024

SELANGKAH SEMINGGU (DUA PART)

Oleh. Jusupi Anak Kurdi

Sabah.  Siapakah perlu dipersalahkan dalam penunggang dan pembonceng motorsikal sengaja tidak memakai Helmet diatas jalan raya?.

    Persoalan ini ringkas jika berlaku sesuatu diatas jalan raya masyarakat sekeliling menyerahkan kepada pihak berkuasa mengambil siasatan terhadap penunggang dan pembonceng Motorsikal Tidak Berhelmet terlibat. 

Banyak kes penunggang dan pembonceng Motorsikal diseluruh Sabah sengaja tidak mengenakan Helmet semasa berada dijalan raya jelas warga Sabah yang ditemui.

Ramai juga warga yang melihat kes seumpama sekadar berdiam diri bagai tidak ada apa yang berlaku, jauh sekali sebilangan warga melaporkan kepada pihak berkuasa tempatan untuk sebarang tindakan lanjut.
 

Oleh. Koijul Hairol

Golongan wanita wajar berhati hati dalam mengenakan pakaian ditempat awam bagi mengelak sebarang prasangka negitif keatas diri mereka.

            Selain dari itu pemakaian yang terlalu menjolok mata juga mampu mengundang bahaya didalam diri mereka sendiri, paling ditakuti adalah kes kes yang kerap dilaporkan dalam dan luar negara culik dan rogol dikalangan hilang kawalan nafsu. 

          Pandangan beberapa aktivis masyarakat berhubung pelbagai kelalaian wanita berpakaian ditempat awam masa kini, ada juga mendakwa bahawa mungkin sebilangan wanita berpakaian seksi ditempat awam sengaja menarik perhatian orang ramai.

           Dalam konteks keselamatan diri  serta nama baik kaum wanita adalah lebih baik berpakaian sopan dan menutup aurat dikhalayak ramai, sebaiknya sampai dalam bangunan bagi yang berkerja tertutup terserah pada mereka mempamerkan tubuh mereka tanpa ditonton orang awam.





Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan, pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Editor

Tiada ulasan:

Catat Ulasan