Jumaat, 19 Julai 2024

SAMPAI BILA ORANG SABAH MEMBANTU PENGEMIS MERAGUKAN?

Oleh. Jusupi Anak Kurdi

Sabah. Mampukah penduduk negeri ini memberi nafkah harian ratusan pengemis setiap hari dalam satu satu daerah?, dan sampai bila orang negeri ini menanggong menampung kehidupan golongan pen-

gemis terlibat tanpa menyedari  pengemis terlibat sihat walafiat.

        Terdapat beberapa keganjilan sebilangan warga Sabah berikutan lebih memberi perhatian dan bantuan orang sihat tanpa diketahui status 
pengemis terlibat sehin-
 

gga pelancong dan orang asing tanpa dokumen mendapat kewangan yang banyak setiap hari. 

        Paling sedih ada pengemis mendidik anak anak mereka turut serta bergerak mengemis paksa dengan orang awam setiap hari, ini juga menjadi raih simpati penduduk Sabah dengan semua kanak kanak terlibat dihulur wang seringgit sehingga lima ringgit seorang. 

           Bayangkan kemewahan pengemis kumpulan orang asing dan PATI yang berkeliaran diseluruh Sabah tanpa disedari setiap penduduk negeri ini, tidak hairan lah ramai yang sanggup mempertahan peminta sedekah ini konon nya mereka tidak bernegara walaupun disertai pelancong asing.

           Menurut aktivis masyarakat tempatan dan negara jiran serantau yang dihubungi, mereka belum pernah mendengar manusia diseluruh dunia atau negara negara maju wujud manusia tidak bernegara, melainkan orang yang disenaraikan Pendatang Asing Tanpa Izin PATI yang memasuki sesebuah negara tanpa sebarang dokumen dan bebas meminta sedekah sekeluarga mereka tiap hari jelas mereka.

           Isu ini juga dipersoal aktivis masyarakat antarabangsa bahasa apa digunakan manusia yang tidak punya negara?, selain dari itu apa kah bangsa mereka sebenar tanpa negara memandangkan asal usul tiada,  dari mana mereka mula muncul keturunan mereka jelas aktivis masyarakat antara bangsa.

          Apapun hanya ahli kaji sejarah serantau yang layak melakukan kajian setiap persoalan ini bagi mengenal pasti kedudukan permasalahan tersebut. 

         Isu peminta sedekah perlu disedari warga Sabah supaya tidak menjadi  amalan serta diambil kesempatan pihak tertentu, melibatkan pendatang asing tanpa izin serta golongan pelancong yang sengaja merebut peluang seumpama.






Nota.  Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan, pengurus penyiaran dan pengiklanan Akbar Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Editor

Tiada ulasan:

Catat Ulasan