Sabtu, 6 Julai 2024

KOTA KINABALU HARI INI PENUH SEJARAH

Oleh. Joupis Anak Lagau 

Sabah. Bersiar siar dibeberapa pusat bandar pasti menemui pelbagi gambar penuh tanda tanya mengapa ianya berlaku.

Ada yang melihat bergelimpangan bagai tidak bernyawa  dan lebih banyak warga dipercayai status  asing meminta sedekah  duduk dan bergerak bebas dipelusuk negeri ini. 

Semua masaalah  yang 
melibatkan empunya diri meminta sedekah disamping bergelimpangan dilorong pejalan kaki bagai tidak menggusarkan warga dibandar dan pekan dalam negeri ini. 

Bayangkan para pel-
awat yang berkunjung ke Kota Kinabalu dalam penglihatan situasi peminta sedekah serta bergelimpanan tidor dilorong pejalan kaki disiang hari, sudah pasti pelbagai andaian para pelawat dan pelancong bila melihat semua  peminta sedekah dan bergelimpangan  dilorong kedai tanpa halangan. 

Rakyat Asli Sabah juga  rasa pelik dengan peminta sedekah dan warga bergelimpangan meragukan tidak mampu dihentikan sepanjang masa, adakah mereka tidak boleh diambil tindakan atau ada golongan yang melindungi mereka sehingga bertahun berpindah randah soal mereka. 

Dengan adanya pendedahan ini semua pihak berkuasa tempatan dapat duduk semeja dengan kerajaan termasuklah para pemimpin parti politik, demi mencari langkah penyelasaian agar tidak lagi meneruskan kegiatan seumpama manakala jika orang asing atau pati hantar sahaja kenegara asal mereka.






Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan, pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang


 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan