Selasa, 14 November 2023

WARGA PETANI SEIRING MEDIA

MALAYA BORNEO BERBEZA 

Oleh. Basron Kirwan

Isu penyiaran beberapa hasil tani yang memiliki keajaiban sebagai menarik perhatian pembeli sangat berbeza jauh dibeberapa kawasan Borneo menurut sunber maklumat pembaca media dikawasan terlibat.

Sebagai paparan Durian Kura Kura dibeberapa kawasan Malaya sangat akrab dengan media penyiaran, namun bagi beberapa kawasan Borneo bukan sahaja mempunyai hubungan akrab malah ada juga warga yang enggan  menjawab perbualan pihak media. 

Menurut beberapa pengalaman kru Media yang menjelajah diseluruh negara ada masa tertentu panggilan telipon ke kawasan Borneo langsung tidak dijawab pemilik telipon, namun bagi Semananjung Malaysia panggilan Telipon dari Media pantas mereka jawab apa tak lagi jika diperkenalkan ada wawancar khas dibuat pasti akan dituruti.

Sungguhpun bukan semua perilaku seumpama berlaku di Borneo namun berdasarkan pengalaman lalu ramai Media yang sudah bungkus dikawasan tersebut sahaja.

Kru Media yang kerap jelajah dari seluruh Borneo , Kalimantan  banyak menempuh dugaan individu serta ahli parti politik tidak menjawab panggilan yang dibuat, tidak hairan lah jauh perbezaan dengan Sarawak dalam aspek hubungan terhadap media masa  sehingga kemajuan bagi bumi kenyalang lebih meningkat jelas pembaca Media setempat.

Apapun maklumat dan pengalaman yang ditempuhi sebilangan KRU Media sepanjang menjelajah ke Sabah, Kalimantan Timur dan Sarawak dijadikan pedoman jangkamasa panjang, mujur lah ada juga sebilangan kecil warga Sabah serta ahli parti politik yang boleh menyambut watsap serta dail panggilan terus pada sesuatu masa yang dijadualkan.





Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan