Khamis, 23 November 2023

SELANGKAH JALAN BORNEO

Oleh. Gifkir Aming

Kuala Lumpur. Ramai warga luar negara dilaporkan memasuki negara ini bagi membawa ajaran yang meragukan bagi negara Malaysia.
Golongan terlibat ligat menyebarkan ajaran Islam dinegara ini tanpa disedari umat Islam yang mengunjungi ceramah mereka. 

Ramai orang yang terlibat ajaran sesat disebabkan kurang meneliti fatwa yang dibawa didalam ceramah mereka sehingga penonton lebih khusuyuk mentelaah segala ceramah yang disampaikan oleh sebilangan penceramah dari luar negara memasuki negara ini. 

Isu pembawa ajaran dilaporkan sesat oleh beberapa Jabatan Agama Islam mewakili setiap negeri perlu disedari seluruh rakyat jelata beragama Islam agar akidah agama mereka tidak terpesong selamanya tanpa kembali kepangkal jalan.

Pembawa ajaran sesat ini juga boleh membuatkan pengikut agama lain menjauhi rakan rakan mereka didalam penganut agama Islam akibat perbuatan golongan pembawa ajaran sesat jika tidak dibendung bersama umat Islam didalam dan luar negara.

PELIHARA BUDI PEKERTI DIKHALAYAK RAMAI 
Oleh. Koijul Hairol

Setiap wanita didalam dan luar negara wajar memelihara budi pekerti dan bersopan santun terhadap warga yang berada disekeliling mereka.

Golongan wanita dikota maju juga perlu memilih langkah pergaulan mereka dengan generasi yang berakhlak mulia berbanding generasi yang terpengaruh budaya liar, tidak hairan lah jika ada sebilangan kecil wanita masa kini lebih meniru budaya asing berbanding peradaban mulia dalam negara kelahiran mereka sendiri.

Sehubungan dengan pendedahan ini wanita memerlukan kematangan berfikir agar tidak muda dipengaruhi budaya liar dari negara asing yang cuba mengambil pendekatan hidup bersopan dan mematuhi tata peradaban luhur dalam setiap negara berakhlak dimasa akan datang. 

 
 ADA MOTORSIKAL DIBAWA SAMSENG ORANG SENDIRI

Oleh. Tedung Selar 

Sabah. Sayang warga kota yang berlagak berani orang etnik bangsa sendiri, sehingga garang mengusir warga dewasa berteduh dilaluan pejalan kaki  semata mata meletak motorsikalnya sendiri, namun lambakan penjaja asing didepan mata mereka langsung kecut  mundur kebelakang tanpa sepata kata.

Ini disuarakan orang asli Sabah yang kerap menjadi mangsa budak motorsikal yang ego bangsa mereka sendiri namun warga asing membuka mata besar sahaja pun sudah menggelatar tidak keruan membawa diri kearah lain tegas orang asli Sabah yang keciwa sebilangan etnik sendiri.

Dalam konteks ini, sebilangan mat motor yang ego bangsa sendiri harus merubah  pembawaan mereka setiap hari agar menghormati setiap warga dewasa, jangan tunjuk hero bangsa sendiri namun orang asing yang mendabik dada dengan sebilangan mat motor sahaja pun sudah kecut tidak keruan membawa diri ketempat lain jelas mereka.












Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga  didalam akbar ini tanpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang

Tiada ulasan:

Catat Ulasan