Ahad, 26 November 2023

SABAH BEBAS MENGIBAR BANDERA PLASTINE TIAP HARI?

Dimana sahaja dalam Sabah bebas kibar BANDERA PLASTINE 

Oleh. Basron Kirwan

Kuala Lumpur. Warga asli dalam negeri ini hairan dengan kebebasan pengebaran bandera Plastine walau dimana juga tanpa sebarang sekatan mahupun garis panduan ditetapkan. 

Mana mana tempat seperti bangunan kedai perniagaan dan setiap kenderaan pengangkutan awam mahupun pengangkutan persendirian sangat bebas memasang bandera Plastine bagaikan bumi Sabah berkongsi bandera Plastine lapor orang asli negeri tersebut.

Beberapa negeri di Semananjung Malaysia telahpun menggariskan panduan bagi pemasangan bandera Plastine dinegeri mereka masing masing, namun  Sabah masih terus bebas mengibarkan bandera Plastine setiap hari walau dimana juga tempat yang dikehendaki naluri setiap hati masing masing. 

Menurut orang asli Sabah yang ditemui, majoriti pengebar bandera Plastine dalam negeri Sabah adalah tergolong etnik mereka yang mendapat kewarganegara serta pekerja asing didalam negeri tersebut jelas mereka. 

Apapun isu persoalan orang asli Sabah ianya harus dikaji kerajaan Sabah supaya Sabah tidak dicemari pemasangan bandera negara asing lebih banyak lagi pada masa akan datang, sesiapa juga yang menduduki Sabah haruslah menghormati bandera negeri tersebut dan bukan nya mengebar bandera asing secara berkekalan umpama lupa negeri mana mereka cari makan.




Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang


 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan