Sabtu, 11 November 2023

BANDERA PLASTINE BERKIBAR BEBAS SELURUH NEGARA

Oleh. Basron Kirwan

Kuala Lumpur.  Isu bandera Plastine sebenarnya berkibar bebas diseluruh negara termasuklah Sarawak dan Sabah sejak awal Oktober 2023. 

Ini didedahkan setiap pembaca Media Terkini seluruh negara sebaik tersebar surat larangan di Pulau Pinang semalam namun tidak ada larangan jelas disetiap negeri bagi mengibarkan bandera  Plastine ujar orang ramai. 

Menurut pembaca Media Terkini yang menghubungi kami hari ini di Sabah majoriti kenderaan dalam negeri tersebut mengebarkan bandera Plastine terutama penduduk setinggan serta penempatan pelarian, jika kerajaan Malaysia menyeragamkan larangan pemasangan bandera Plastine diseluruh negara ianya perlu pemeriksaan lebih kerap disepanjang jalan raya Sarawak dan Sabah jelas mereka. 

Pembaca Media Terkini seluruh negara mencadangkan apapun sokongan terhadap Plastine tidak bermakna negeri negeri dalam Malaysia sesuka hati mengebarkan bandera negars tersebut sesuka hati penuh kebebasan, malah tidak wajar bandera Plastine dipasang pada sebilangan kenderaan pengangkutan awam seperti Lori, Bus malah setiap kenderaan persendirian juga banyak mengebarkan bandera tersebut tegas mereka.





Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuatkan iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang


 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan