Khamis, 30 November 2023

BIASA DIMATA MEREKA TAK KISAH?

Sepanjang Tahun Berlaku Tak Kisah Dipandang Mata

Oleh. Basron Kirwan

Kuala Lumpur. Peminta sedekah lelaki sihat dikedai kedai kopi, penjual bergerak disetiap kedai kopi hari hari sekadar dipandang mata sebilangan warga diseluruh negeri ini.

Tidak ada keganjilan atau persoalan bagi sebilangan warga tempatan walaupun golongan terlibat dilaporkan berloghat bahasa bukan Malaysia tak 

kisah bagi mereka walau didepan mata setiap hari.

Laporan beberapa aktivis masyarakat Sabah kepada Media Terkini Harian Kuala Lumpur sebagai pendedahan sebenar isu yang sukar dihentikan didalam negeri Sabah  walaupun bertahun tahun berlaku tegas mereka. 

Ada juga aktivis masyarakat yang terkilan sebilangan penduduk Sabah tidak mengenali etnik meminta sedekah ini sama ada orang asing mahupun PATI 

yang menyusup masuk dari pintu belakang ujar mereka.

Semua yang berlaku didepan mata sebilangan warga tempatan dalam negeri ini tidak menghiraukan mereka sehingga tersepit warga asing pun dilaporkan tak kisah sampai berlaku seperti ini (beg barang terhumban depan trafik light) terus pura pura semua tak kisah. 

Trend sebilangan warga Sabah yang gemar tidak kisah menyebabkan warga asing termasuklah PATI sekadar tersenyum serta berkawan dengan mereka,  warga asing sentiasa ada dimana juga  dalam Sabah walau kerapkali diperingatkan jangan melindungi atau bersekongkol dengan mereka oleh pihak kerajaan persekutuan namun tak kisah bagi mereka.  

Apapun terserah pada mereka yang tak kisah semua kejadian sekeliling mereka walaupun sebilangan etnik Sabahan melihat masaalah depan mata namun tak kisah diungkap mereka ditanah tercinta mereka.






Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan