Khamis, 23 November 2023

PEMAKANAN ASLI BORNEO

Linopot Atau Nasi Bungkus Campur

Oleh. Norsham Haji Tukirin 

Pembuatan nasi campur beras bukit dengan keladi ditumbuk hancur menambah selera para pembelinya namun perlu berwaspada bagi umat Islam yang membelinya agar dipastikan halal dari pembuatnya.

Nasi Lopot (Bungkus) disediakan warga Borneo berbilang bangsa dan agama dan ini perlu ada kajian bagi pembeli orang beragama Islam, isu halal didalam rumah pembuat nasi tumbuk bungkus sangat penting agar makanan nasi tumbuk bungkus tumbuk disahkan Halal demi santapan keluarga dirumah

Menurut sumber maklumat warga Borneo pembuat nasi bungkus tumbuk campur banyak dikuasai oleh warga bukan beragama Islam sehingga meragukan  umat Islam dikeliling mereka,  malah ada juga warga yang sanggup melindungi identiti pembuat nasi bungkus bukan Islam namun dilaporkan Halal bagi umat Islam ujar penduduk Sabah.

Sehubungan dengan pendedahan ini umat Islam yang mahu melanggani Nasi Tumbuk Bungkus Ramuan Beras dan Keladi perlu meneliti pembuatnya benar benar beragama Islam demi halalan toiyyibah untuk keluarga. 






Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang

Tiada ulasan:

Catat Ulasan