Khamis, 16 November 2023

KERJASAMA DUA PARTI MENJADI TANDA TANYA

Siapa Pengurusi Maufakat Dua Parti

Oleh. Jusupi Anak Kurdi 

Sabah. Penduduk negeri ini masih bertanya sesama sendiri  siapakan bakal menjadi Pengurusi jika

kedua dua parti berkenaan berkerjasama sekali.

Persoalan mereka yang kedua mengapa mereka berkerjasama bersama sedangkan mereka sama sama didalam parti kompenan Gabungan Rakyat Sabah pimpinan Datuk Seri Panglima Haji Hajijih Haji Mohd. Noor Ketua Menteri Sabah masa kini.

Dua parti yang merancang membentuk kerjasama  masa kini ialah STAR dan PBS yang diterajui dua beradik Datuk Seri Panglima Dr. Jeffery Kitingan serta Datuk Seri Panglima Joseph Pairin Kitingan kedua duanya dari Tambunan.

Parti STAR dan PBS dilaporkan memliki 3 Timbalan Presidan serta beberapa Naib Presiden mewakili beberapa suku kaum didalam negeri ini, ini menyukarkan mereka  membentuk satu kerjasama mantap jika ada rombakan dalam jawatan parti tersebut.

Jika berlaku juga kerjasama kedua dua parti berkenaan apakah ada jenama yang mereka pilih sebagai kerjasama lama dan baru didalam parti mereka, isu suara penyokong kedua dua parti berkenaan ialah jika mereka tidak diberi kerusi sepenuhnya didalam kawasan yang mereka memiliki kekuatan  teruji pasti calon akan diletak dalam kawasan tersebut.

Perancangan jangkamasa panjang kedua dua parti tersebut memang telah diduga memandangkan Gagasan Rakyat Sabah juga sudah melengkapkan hampir penuh 73 kerusi Dewan Undangan Negeri  tegas penyokong mereka.




Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan