Rabu, 15 November 2023

DIMANA MAUFAKAT DILAUNGKAN?

Adakah Hanya Perkataan Dimulut 

Oleh. Norsham Haji Tukirin

Laungan bersatu hati maufakat sesama saudara seagama kerap diungkap dengan tertib bersopan santun namun ianya sekadar dimulut tanpa keiklasan sepenuhnya umpama meniru segala ayat dikalangan insan yang mulia dan beriman.

Seringkali ungkapan ayat ini dilaungkan namun bertemu sesama desa dan agama dikhalayak ramai pullamak tak kenal langsung melainkan dihulur wang ringgit baru saudaranya sejati.

Inilah pendedahan beberapa aktivis masyarakat Sabah yang disalurkan kepada kru Media Terkini Harian Malaysia sebagai renungan bersama agar berhati hati memilih teman dan sahabat didalam negeri ini.

Menurut aktivis masyarakat tempatan, bukan main lagi sebilangan orang bercakap berhubung permaufakatan sesama bangsa dan agama namun anehnya berpaling muka dikhalayak ramai, ini kerap terjadi walau sekampung sekalipun melainkan dipanggil mohon pertolongan dengan kos bayaran wang ringgit baru terserlah senyuman nya.

Apapun pendedahan ini sekadar renungan bersama agar mampu memperbaiki keadaan dalam ertikata permaifakatan dan kerjasama yang sebenar tanpa mementingkan diri mereka sendiri.





Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang

Tiada ulasan:

Catat Ulasan