Isnin, 27 November 2023

POKOK SANGAT BERHARGA NAMUN SUKAR MENUNGGU

Jika Muda Pun Ditanam Pelbagai Kaedah Sebaliknya Menunggu Ia Membesar  Bukan Sepuluh Tahun.

Oleh. Norsham Haji Tukirin

Borneo. Apapun kepakaran menanam pantas pokok berharga ini namun menanti ianya membesar bagi mendapat hasil  bukan lah 10 atau 20 tahun mungkin bakal mencecah ratusan tahun.

Ini lah POKOK BELIAN (Gambar) yang sangat berharga masa kini namun menunggu nya membesar bagi mendapat hasil bukan satu penentian muda melainkan ada cara lain bagi mempercepatkan pembesaran nya dimasa akan datang.

Sehingga berita ini ditulis belum ada sebarang rumusan penambahan mempercepatkan pembesaran kayu BELIAN diseluruh Asian, ini menyebabkan Kayu Belian terlalu sukar dicari yang besar sehingga hari ini ujar pekerja kem kayu balak ditemui.

DIMANA PEROLEHI BENIH POKOK INI 

Oleh. Koijul Hairol

Sejak beberapa minggu lepas banyak warga mencari benih pokok tersebut diseluruh Sabah dan Sarawak.

Malah pokok berkenaan juga dilaporkan.memiliki buah yang berkhasiat sebagai herba perubatan tradisional yang dilaporkan sangat luar biasa diamalkan
secara berterusan. 

Menurut warga yang ditemui bukan mudamencari buah pokok tersebut namun buahnya tahan lama jika sudah dikeringkan jelas mereka. 

Sehingga berita ini ditulis tidak ada warga yang ditemui mengaku ada menanam pokok tersebut melainkan sekadar membeli buahnya dikedai kedai penjual tempah ratus ujar mereka.






Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam kedai ini tanpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan