Selasa, 21 Mei 2024

SOROTAN SEMINGGU

Oleh. Gifkir Aming

Sabah. Rekod tangkapan Pengawal Keselamatan di Semananjung  Malaysia menggunakan Kad Pengenalan Palsu perlu dilakukan operasi bersepadu diseluruh negeri ini secara lebih kerap.

Negeri ini yang muda dibolosi pendatang asing tanpa izin dari dua negara jiran berhampiran juga dipercayai muda diambil kesempatan sindeket pengedaran kad pengenalan palsu, 

Terdapat juga orang yang diragui dalam negeri ini yang berbahasa mirip orang asing berusia kurang 50 tahun namun tidak memiliki Surat Beranak, semua isu tidak memiliki Surat Beranak adalah tinggal setinggan dekat pekan dan bandar berbanding orang asli Sabah dipedalaman terpencil namun mampu memiliki Surat Beranak usia 50 tahun kebawah.

Operasi bersepadu bagi membenteras warga asing menggunakan dokumen palsu wajar diburu apa tak lagi sampai menyamar menjadi Pengawal Keselamatan diseluruh Sabah jelas penduduk asli Sabahan. 



Oleh. Jusupi Anak Kurdi 

Sabah. Ramai golongan wanita merokok tanpa segan silu dikhalayak orang ramai hampir setiap hari dengan pelbagai jenama rokok yang ditempah mereka.

Perokok wanita cukup berani berbanding lelaki tempatan yang masih bersopan dan menghormati masyarakat yang tidak merokok setiap hari. 

Tidak hairan lah jika wanita merokok tidak menghormati masyarakat ditempat awam sehingga menjadi kemarahan sebilangan warga penduduk asli yang tidak merokok apa tak lagi ditempat sempit pasti sesak nafas jelas mereka.






Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan