Sabtu, 11 Mei 2024

BERITA DALAM WATSAP GROUP

Oleh. Koijul Hairol

Sabah. Satu senarai gaji pekerja yang tersebar dalam watsap group melibatkan sektor swasta sejak beberapa minggu lalu, malah tidak ada yang mampu mengesahkan kesahihan surat pekeliling berkenaan tanpa bertanda tangan melinkan nama kampung sahaja.

Tindakan mengedar surat pekeliling seumpama wajar merujuk kepada kerajaan negeri mahupun kerajaan persekutuan kearah penetapan kadar gaji pekerja yang bersesuaian dan tidak membeban kepada mana mana pihak apa tak lagi golongan berpendapatan rendah ungkap rakyat jelata yang ditemui.

Semua isu pelarasan gaji golongan pekerja swasta seharusnya dibincang dengan kerajaan negeri dan persekutian amnya agar kajian lebih terperinci dapat dilakukan sebaik mungkin, tidak wajar melakukan satu kelulusan serta merta tanpa mendapat nasihat mahupun sebarang kajian terperinci dari pihak kerajaan terlebih dahulu sebagai kepentingan semua pihak.


BANTUN TERSOHOR DIMASA LALU
 

Oleh. Gifkir Aming

Tuaran. Beberapa sungai kawasan daerah ini terutama Sungai Laya Laya terkenal dengan penggunaan BANTUN sebagai pengangkutan awam pada masa lalu.

BANTUN merupakan pengangkutan AIR menyeberangi SUNGAI dan banyak dipergunakan masyarakat daerah Tuaran pada masa lalu.

Sebaliknya masa kini BANTUN tidak lagi dapat diperolehi sekitar kawasan Tuaran sebagai pengangkutan awam, ianya sekadar menjadi satu sejarah dikalangan penduduh Tuaran masa kini berikutan semua sungai besar sudah ada Jambatan yang dilalui.




Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa  kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang

Tiada ulasan:

Catat Ulasan