Khamis, 16 Mei 2024

JEJAK SEMINGGU SERANTAU

Oleh. Helary Sukiono

Nusantara. Beberapa negara serantau telah mengenepikan penggunaan beberapa jenis rempah dari India akibat kurang baik untuk dimakan. 

Namun menerusi pelbagai maklumat ramai mendedahkan terdapat rempah dari negara tersebut tidak baik untuk kesihatan diri golongan berisiko, rakyat nusantara meminta setiap kementerian kesihatan negara negara serantau menerangkan pada seluruh rakyat jelata bagaimana mengenali ramuan rempah yang tidak baik untuk warga yang berisiko jangkitan penyakit.

Hanya kementerian kesihatan sahaja yang mampu menerangkan ramuan rempah yang tidak baik untuk kesihatan terutama warga berpenyakit dan berisiko dengan jangkitan penyakit dari permakanan setiap hari ujar mereka. 

Oleh. Gifkir Aming

SAYOR HARGA EMAS ?

Sabah. Pelik jualan dalam bandar dan pekan lebih murah dari sayor jualan kampung orang asli Sabahan, dipekan RM2.00 seikat manakala sebilangan peniaga bandar menjual nya RM5.00 bagi dua ikat sungguh berbeza.

Kebanyakan sayor dikampung adalah tanaman sendiri namun mahalnya bukan main entah apa sebabnya perkara seumpama terjadi, tidak hairan lah warga desa ramai tidak memberi sokongan peniaga yang dilebel mereka makan tulang tanpa bertimbangrasa semata mata untung sekelip mata.

Dengan paparan ini semua warga yang bermastautin dalam Sabah wajar bijak mengenal pasti peniaga yang bertimbangrasa berbanding peniaga makan tulang jangkamasa panjang.





Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan