Jumaat, 17 Mei 2024

ISU BANJIR SABAH MENGAPA BERLAKU?

Oleh. Norsham Haji Tukirin

Kota Kinabalu. Setiap kali berlaku hujan kuat beberapa tempat akan ditenggelami air 

banjir terutama jalan raya tanpa penyudahnya.

Masyarakat kebanyakan hanya merungut menanti sampai air banjir surut baharu mampu melintasi jalan raya yang ditenggelami banjir besar. 

Beberapa warga yang ditemui sekitar kawasan banjir mendedahkan punca banjir berlaku adalah disebabkan kurang penyelanggaraan SALIRAN PERPARITAN KIRI KANAN JALAN RAYA selain dari itu SALIRAN SUNGAI PULA BERTAHUN TAHUN TIDAK DIKOREK MEMPERBAIKI ARUS SALIRAN NYA ujar mereka. 

Tinjauan kru Media Terkini Harian Malaysia sekitar Sabah beberapa hari lepas bagai tidak dikenali golongan warga setempat terutama yang berjawatan dalam daerah yang dilawati, mujurlah Kru MT Harian diiringi beberapa petugas MT Sarawak dan Sabah sepanjang melakukan tinjauan menyeluruh dimana tak berapa kisah warga setempat dengan kehadiran Media bagi negeri Sabah.

Sehubungan dengan masaalah banjir yang tidak ada penyudahnya Saluran Perparitan dan Saliran Sungai sehingga ditutupi rumput tinggi serta dipenuhi batu batu besar dan pasir,  adalah lebih baik warga Sabah seiring bersuara meminta kerajaan negeri menyelasaikan masaalah yang melanda setiap kawasan kerap dilanda banjir dan bukan nya sekadar merungut tiap hari.






Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusa pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan