Ahad, 12 Mei 2024

MENIRI PADI TUMBUK WARISAN BERZAMAN

Oleh. Jusupi Anak Kurdi/Gifkir Aming 

Sabah. Tadau Kaamatan merupakan satu sambutan yang seti-

ap tahun diadakan penuh kemeriahan dikalangan pelbagai suku kaum dalam negeri ini, sebaliknya terdapat acara yang sudah dilupakan oleh orang asal negeri ini akibat tidak pernah mempelajarinya. 

Antara acara yang bukan muda dilakukan adalah MONIRIH mengasingkan beras dengan padi selepas ditumbuk menggunakan LESUNG ALU PADI.

Ini merupakan satu kewajiban setiap orang menanam padi dahulu sebelum memiliki mesen 

KISARAN PADI dahulu menurut sejarah wsrisan  orang asli negeri ini. 

Dipercayai orang orang baharu tinggal memasuki Sabahan tidak akan tahu UPACARA MENIRIH menggunakan RILIBUH satu alat diperbuat dari pokok buluh terpilih oleh pakar pembuat yang mahir. 

Berapa ramai orang Sabahan mewarisi kepakaran MONIRIH MENGASINGKAN BERAS DARI PADI SEBAIK DITUMBUK LESUNG ALU?, mungkin boleh dihitung setiap perkampungan terpencil berapa lagi jumlah penanam padi sendirian tanpa mesen kisaran padi dalam zaman moden ini.

Dipercayai saban tahun semakin pupus PAKAR MONIRIH pergi meninggalkan orang asli Sabah tanpa pewaris yang mempelajarinya, ianya membuatkan semakin dilupakan sejarah sebenar upacara TADAU KAAMATAN SONTOUN dengan upacara rekaan moden yang dipersembahkan masa kini.





Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan