Sabtu, 25 Mei 2024

ADA PEMANDU TIDAK MUHASABAH DIRI

Oleh. Basron Kirwan 

Sabah. Ramai orang asal negeri ini keciwa dengan segelintir pemandu bus mini yang tidak muhasabah diri bagi melakukan penguasaan disetiap Bus Stop tanpa menghormati orang asli dalam Sabah. 

Bayangkan Bus Mini dibariskan disetiap Bus Stop berbuka pintu tanpa pemandu dan penumpang semata mata menunggu penumpang, golongan pemandu Bus Mini pergi duduk santai minum kopi bagi menunggu penumpang naik Bus Mini mereka dengan memarahi Bus Mini lain singgah penumpang. 

Bus Stop yang kerap mereka kuasai bukan disahkan sebagai TERMINAL namun marah tak sudah jika Bus Mini bumiputera singgah ambil penumpang, tingkah laku golongan pemandu yang diragui sesuka hati menjadikan Bus Stop sebagai Terminal sungguh mengeciwakan orang asli Sabahan.

Pemandu Bus Mini yang berkelakuan seumpama dilaporkan akan bersembunyi tidak berjalan jika ada operasi bersepadu dipertengahan jalan, ia jelas golongan terlibat tidak memiliki kelengkapan penuh sebagai pemandu Bus Mini pengangkutan awam sehingga takut mendepani pihak berkuasa.

Untuk rekod , penumpang bus mini lebih besar hak mereka memilih pengangkutan awam yang berhemah dan bertanggongjawab, penumpang yang membayar tambang Bus Mini bukan menjadi alat pindah sana sini umpama bola perpindahan Bus Mini setiap hari.





Nota. Dilarang membuat ulasan berita dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Editor
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan